ad ld

Thursday, June 10, 2010

Makan BANYAK Baik Utk Kesihatan - BIAR BETUL

Salam.. Uols dh bekfes ke? Makan apa hari ni? Ni cer skit pasal makanan yg disyorkan klu telan setiap hari pn xpe, bagus utk kesihatan ok. Jom layan:

1. Yogurt - Menguatkan tulang, meningkatkan daya tuhan tubuh.
Yogurt mengandungi byk bakteria baik yg berfungsi utk mengusir bakteria jahat di permukaan usus, meningkatkan daya tahan tubuh n melindungi tubuh dpd serangan penyakit. Tp, x semua yogurt mengandungi bakteria baik, jd b4 membeli pastikan labelnya tertulis 'mengandungi kultur yang hidup dan aktif' agar manfaatnya dpt dinikmati tubuh.

2. Tomato - Melawak kanser, kesihatan jantung, meningkatkan daya tahan tubuh. Warnanya yg merah mengandungi banyak likopen kaya antiokjsidan, bahkan penyelidikan menunjukkan bhw, makanan yg kaya likopen dpt menurunkan risiko penyakit paru-[aru, kanser prostat, kanser kulit serta kanser usus n pengumpulan plak di pembuluh darah.

3. Lobak Merah - Meningkatkan daya tahan, menajamkan penglihatan, sebahagian besar buah n sayuran berwarna kuning, merah atau oren kaya dgn karotenoid yg mampu mengurangkan risiko penyakit n rheumatiod arthritis.

4. Blueberry  - Meransang kerja otak n meningkatkan kesihatan jantung.
Buah ini kaya antioksida, ia dipercayai dpt mencegah bbrp jenis penyakit n meningkatkan daya ingatan. Penyelidikan menunjukkan bahawa bluberry kaya dgn serat, vitamin A n C.

5. Soya hitam - Pertumbuhan otot, merangsang kerja otak, kesihatan jantung, semua soya bagus utk kesihatan jantung. Soya hitam pula ada keistimewaan n khasiat yg tersendiri iaitu dpt meningkatkan daya ingatan.
Kacang soya hitam kaya dgn antosianin, iaitu sejenis antioksida yg tlh terbukti dpt memperbaiki fungsi otak. Stgh cawan soya hitam mengandungi 8gram protein, 7.5 gram serat n rendah kalori.

6. Gandum - Pertumbuhan otot, merangsang otak, kesihatan jantung, selain kaya dgn khasiat, gandung juga mengandungi serat tinggi yg larut air, berfungsi utk menurunkan risiko serangan jantung. Gandum juga kaya dgn karbohidrat.

7. Bayam - Meningkatkan pertumbuhan otot, kesihatan jantung, menguatkan tulang n meningkatkan ketajaman penglihatan, bayam kaya dgn asid lemak omega 3 n folat yg membantu menurunkan risiko diserang bbrp jenis penyakit. W/pun sekadar sayuran berwarna hijau, namun bayam dipercayai amat berkhasiat utk meningkatkan tenaga lelaki.


-- Tq uols sudi baca ok..

6 comments:

mamalieyna said...

adoii...semua di atas, ai tak suka makan, camno...hukhuk..tapi my arif ari2 carrot ngn bayam..hehe..mamanya jugak tak mo makan.. =P

puterikurekure said...

semua pon sedap! yummeh!!!

hehehe~ tq for the info yang!

Mama Hanim said...

mamalieyna: haaa tu x dapek den nk nolong ekk..hhehe..

ok la tu arif suka makan, bagus tp tang mamanya plak no komen..kui3..

Mama Hanim said...

Intan: toceh..toceh..hehe..
jom pakat2 jaga kesihatan ok..

AYU said...

antara yg dilistkan tu ayu cuma suka bayam je..& senang pulak dapat...
lobak?...emmmmm x suka..hehe

Mama Hanim said...

Ayu: xpe2.. bayam pn dh ok tu, byk zat gak..hehe..