ad ld

Tuesday, June 22, 2010

MERPATI LUBUK KUMAN BERBAHAYA : KAJIAN

LONDON: Ahli sains yang mengkaji merpati mendapati burung yang mendominasi dataran di bandaraya seluruh dunia membawa dua kuman penyebab penyakit, sekali gus menjadikan burung itu ancaman kepada kesihatan awam.

Penemuan kajian kumpulan ahli sains di Sepanyol itu menunjukkan walaupun bakteria berkenaan berbahaya kepada manusia, ia tidak mendatangkan mudarat kepada merpati.

"Haiwan yang hidup berhampiran manusia boleh menjadi lubuk patogen berbahaya kepada manusia. Justeru, burung ini boleh menjadi risiko kesihatan kepada manusia," kata Fernando Esperon daripada Pusat Penyelidikan Kesihatan Haiwan di Madrid yang mengetuai kajian itu.

Dalam kajian yang disiarkan jurnal kesihatan Acta Veterinaria Scandinavica, Esperon dan rakan setugas menganalisis 118 merpati yang ditangkap sekitar Madrid.

Mereka menemui kuman dikenali sebagai Chlamydophila psittaci dalam 52.6 peratus merpati yang ditangkap dan Campylobacter jejuni dalam 69.1 peratus merpati berkenaan.

Jangkitan psittacosis pada manusia sering bermula dengan simptom seperti selesema dan boleh melarat menjadi pneumonia yang mengancam nyawa. Kuman spesis campylobacter pula adalah punca utama cirit birit teruk. - Reuters.

-- Sumber bharianonline.

No comments: