ad ld

Wednesday, June 9, 2010

Radiasi Handphone Jejas Otak Kanak-Kanak

Salam.. Penggunaan handphone sgt penting skang ni kan, siap ada bleh surf internet, facebook, e-mail n mcm2 lagi. Tapi, harus juga diingat akan kesan sampingan semua itu. Ye la kan, pepun semua ada pro n kontra sesuatu tu kan. Jom uols layan info ni :
  • Telefon bimbit tdk memancar radiasi infra merah pada saat menerima. Frekuensinya adalah pd band 800 Mhz, 1800 Mhz atau 1900 Mhz, sedangkan gelombang infra merah memiliki frekuensi 300 Ghz- 400 Ghz yg jelas jauh berbeza.
  • Ketika anda mengirim atau menerima SMS atau panggilan, hp memancarkan gelombang elektromagnet utk dpt berinteraksi dgn pemancar terdekat. Hakikatnya, kanak2 mudah terjejas apabila terdedah kpd radiasi drp hp, wi-fi, etc. Ini krn otak dan sistem saraf mereka masih berkembang dan kepala mereka masih kecil malahan tempurung kepala yg masih nipis memudahkan kemasukan radiasi jauh ke dalam otak mereka. 
Ok uols, utk lbh lanjut sila baca SINI. 
Tq ye..cau dulu..

8 comments:

Zaidah said...

terima kasih mama hanim...info yang bagus..

Uruchimaru @ kf said...

de konlusion adlh keep away form kids !

Ena said...

owyh..

camtu la pulak kan!!

kdg dah letak jauh2 pun org jumpa gak.. huhu

GreenJade said...

bagus info nih..moga tbuka mata & minda kaum ibu2 bapak2 sekelian..tQ Wani

Mama Hanim said...

Zaidah: tq2..hehe..

Mama Hanim said...

Kf: that's right bro !!!!

Mama Hanim said...

Ena: tu la kan.. anak2 mmg suka dgn hp..

Mama Hanim said...

Tinie: ur w'come my pren..hehe..

sgt teruja baca komen mu itu..kui3..