ad ld

Wednesday, August 18, 2010

Kanak-kanak Terlantar Slps Dipatuk Ular Tedung

Ahmad Asri Mohd. Indra Suwardy, 2, sebelum ini merupakan seorang kanak-kanak yang lincah dan periang. Namun, dia kini hanya mampu terbaring dan menangis akibat patukan ular di kepalanya yang dipercayai ular tedung. Ahmad Asri dari Kampung Bukit Merah di sini, dipatuk ular berkenaan pada 26 Mei lalu ketika bermain seorang diri dalam bilik di rumah neneknya yang terletak di sebelah rumahnya.

Kejadian pada pukul 7 pagi itu menyebabkan Ahmad Asri mengalami koma lebih sebulan di Hospital Tuanku Fauziah (HTF). Apabila dia sedar, Ahmad Asri tidak mampu bergerak, bercakap atau makan sendiri. Ibunya, Noramali Ahmad, 27, berkata, Ahmad Asri adalah anak bongsu daripada tiga beradik. Menurutnya, Ahmad Asri hanya mampu menangis dan sering mengalami kekejangan otot yang menyebabkan seluruh badannya, terutama tangan menggigil.

Lebih menyedihkan ialah Ahmad Asri akan mengalami kecacatan kekal akibat patukan ular di sebelah kanan kepalanya yang kini meninggalkan kesan luka sebesar lapan sentimeter. Kanak-kanak itu tidak boleh diberi makanan pejal sebaliknya hanya minum susu menggunakan tiub 'nasogastrik' yang disambung melalui hidung terus ke perut sehingga usianya enam tahun.

Ketika dalam perjalanan ke hospital, Noramali yang sedang memangku Ahmad Asri bertambah cemas apabila anaknya itu tidak bergerak-gerak dan mendapati jantung anaknya telah terhenti. "Setiba di HTF, doktor terus memasukkan dia ke dalam Unit Rawatan Rapi (ICU) dan mengesahkan jantungnya terhenti selama 15 minit," katanya. - utusan

-- Semoga si ibu dan keluarga mereka tabah melalui dugaan sebegitu..

No comments: