ad ld

Friday, July 16, 2010

Bapa Saman 3 Anak RM2Juta

SHAH ALAM: Seorang bapa melahirkan kekesalan terhadap perbuatan tiga daripada lima anak kandungnya sebagai tidak wajar kerana memaksanya menandatangani pada surat pembahagian harta pusaka, selepas didakwa mengurungnya dalam rumah, tiga tahun lalu.

"Tindakan ketiga-tiga anak saya itu tidak kena pada tempatnya. Saya masih hidup, mereka paksa saya tandatangan kerana mahu rampas harta saya,” kata Baharom Long dengan linangan air mata ketika ditemui di luar Mahkamah Tinggi Sivil di sini, semalam.

Terdahulu, dia yang menyambut hari jadi ke-85 semalam, memfailkan saman tuntutan ganti rugi berjumlah lebih RM2 juta terhadap tiga anaknya yang didakwa mengurung dan memaksanya menurunkan tandatangan pada satu surat berhubung pembahagian harta pusaka, pada 2007. Baharom, bekas pesara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memfailkan saman itu menerusi peguam Muhd Azmi Talib & Co.

Dia menamakan anak sulungnya, Md Hanafiah, 55, pesara tentera sebagai defendan pertama, manakala Zakariah, 52, dan Musa, 50, kedua-duanya bekerja di bahagian kargo syarikat penerbangan, masing-masing sebagai defendan kedua dan ketiga. Baharom mempunyai dua lagi anak, Roslan, 48, dan Azizan, 44. Dalam penyataan tuntutannya, Baharom mendakwa, defendan kedua berjumpanya di Masjid Selayang di pinggir Kuala Lumpur, sekitar November 2007 dan membawanya ke rumah defendan pertama sebelum mengunci pintu dan tingkap kediaman itu.

Di situ, Baharom mendakwa dipaksa menandatangani surat yang tidak diketahui isi kandungannya sekiranya mahu berkahwin kali kedua. Menerusi salinan surat yang diterimanya kemudian, plaintif mendapat tahu ia surat akuan bersumpah berhubung pembahagian dua lot tanah di Selayang Baru dan Kampung Nakhoda di Batu Caves, milik dia dan arwah isterinya.

Oleh itu, plaintif mendakwa semua defendan secara bersama atau berasingan menipu dan memanipulasi kedudukannya memaksa dia menandatangani surat akuan bertarikh 3 Disember 2007. Selain itu, dia mendakwa defendan secara agresif memaksanya menyerahkan geran kedua-dua tanah terbabit tanpa persetujuan atau kerelaannya.

Akibat tindakan defendan, plaintif mendakwa dia mengalami trauma serius sehingga sentiasa hidup dalam ketakutan terutama tinggal berseorangan di rumah. Dia mendakwa mengalami kemurungan teruk kerana bimbang kejadian sama berulang sehingga memaksanya mengambil ubat khas bagi mengawal masalah itu.

Selain itu, plaintif mendakwa perlu berulang-alik ke hospital bagi menjalani rawatan psikologi akibat trauma daripada peristiwa berkenaan. - hmetro

12 comments:

Adlina Husaini said...

ada lagi anak kena saman..padan muka..

Nur Amlya @ Amie Fadli said...

anak x berguna! kalau tau patut kecik2 dulu pijak2 sampai mati!

mamalieyna said...

Ya Allah...jahatnye si anak2 itu..sanggup perlakukan si bapa sebab rebutkan harta! Nauzubillah..

Adyshariz said...

dasar anak tak kenal dek untung, kesian la kat bapak tu sikit..bodoy punya org.. mana tah peginya sifat belas kasihan.. karang bapak tu tak halalkan makan minum bru ko tau.. jadi anak derhaka la jwapnya

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

dunia makin dekat ngan kiamat..bapak sidirik pon sanggup dibuat camtu

oneyani said...

adeh la macam-macam dunia sekrang..dulu kat hollywood je ade kes macam ni

Mama Hanim said...

Adlina: tu la kan.. anak apa daaa..

Mama Hanim said...

Amy: perhhh.. baru dorg tau kan..

Mama Hanim said...

Mamalieyna: mcm xde hati perut je perangai cmtu..

Mama Hanim said...

Adyshariz: tu la kan.. harta punya pasal.. x igt dosa pahala ke..

Mama Hanim said...

Ummi Aisyah: semoga kita semua terpelihara dri perangai cmtu kan..

Mama Hanim said...

Yani: byk hal pelik2 skang ni kan.. Nauzubillah..

-Lama cik yani x dtg sini..sop sop..