ad ld

Wednesday, June 16, 2010

Cuaca Panas Antara Punca Harga Ayam Naik

KUALA LUMPUR - Percaya atau tidak Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) memberi alasan kenaikan harga ayam di pasaran ketika ini berpunca daripada cuaca panas.


Selain menjejaskan mutu makanan ayam, cuaca yang lebih panas sejak kebelakangan ini berbanding biasa turut menjejaskan tumbesaran ternakan tersebut.

Perunding Eksekutif FLFAM, Dr. Abdul Rahman Md. Salleh berkata, keadaan tersebut menyebabkan pemborong menghadapi masalah untuk mendapat bekalan ayam dalam jumlah yang dikehendaki.

"Akhirnya mereka terpaksa membeli ayam pada harga yang lebih tinggi sebelum mengagihkannya kepada peruncit dengan harga lebih tinggi sedikit berbanding biasa.

"Malangnya harga ayam naik serentak dengan cuti sekolah,'' tegasnya ketika dihubungi Kosmo!.

-- Sumber : Kosmo online. 


-- Uols igt manusia je reti panas.. Ayam pn nk rasa air -cond jugak kan.. huhu..

7 comments:

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

akak, baik beli ayam organik HPA.. mahal2 pon status halal tak diragui.. hehe.. ayam dia pon tahan lama berbulan2.. w/p lama tapi still tak hlg rasa manis ayam..

A D I A said...

kita beli ayam kat ayamas je, tmpt lain tak berani sgt.

Mama Hanim said...

mama darwisy; betul tu fiza..akak pun selalu beli ayam tu..tapi time makan kat kedai tu., caner ekk.. ..gulps...

adia; yang penting kita dah berusaha utk dapatkan yang terbaik...selebihnya tawakkal sajork..kan..kan..

Uruchimaru @ kf said...

ni siape yg bersalah? peniaga atau org tgh?
ssh nk kata, mama hanim kita rase yg berslh pihak umarah sbb x nk gune kuasa yg ade utk monitor hal ini!

kella said...

hye.... jalan2 disini... terus terikut ya! :) salam kenal..

Mama Hanim said...

KF: tu la kan.. selalu je ada isu harga ayam ni.. tp x settle2 gak..

Mama Hanim said...

kella: hai.. salam kenal juga..

tq sudi dtg n follow ye.. visit u soon..tq..