ad ld

Thursday, October 21, 2010

Kes Rozaliya Bakal Pengantin Hilang: Ditemui Slmt Di Bukit Bintang, Kerja 2 Hari Di Kedai Serbaneka

KUANTAN 20 Okt. – Misteri kehilangan seorang bakal pengantin Rozaliya Mat Lazim, 20, yang dilaporkan hilang lebih seminggu lalu akhirnya terjawab apabila dia ditemui di Bukit Bintang, Kuala Lumpur hari ini.

Rozaliya dipercayai melarikan diri secara sukarela dan telah bekerja selama dua hari di sebuah kedai serbaneka sebelum penyelianya menyedari bahawa pekerjanya itu adalah gadis yang telah dilaporkan hilang dari rumahnya di Kemaman, Terengganu.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Mohd. Yusoff berkata, atas maklumat itu, sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan telah bergegas ke Bukit Bintang, kira-kira pukul 12.30 tengahari hari ini. “Kita kemudian ke sana dan menjumpainya. Pihak polis kemudian membawa pulang Rozaliya untuk bertemu keluarganya di Kuantan,” katanya pada sidang akhbar di IPD Kuantan di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan, Supritendan Zulkifli Taha; bapa bakal pengantin itu, Mat Lazim Mat Ismail; tunangnya, Mohd. Hilmi Mohd. Nor dan beberapa ahli keluarga. Akhbar baru-baru ini melaporkan Rozaliya yang bakal melangsungkan perkahwinan pada 12 November ini hilang ketika keluar membeli barangan persiapan perkahwinannya di sini pada 13 Oktober yang lalu.

Pada hari itu, Rozaliya yang berasal dari Bandar Baru Cheneh, Kemaman keluar ke bandar bersama tunangnya yang berusia 24 tahun dan kemudian hilang selepas ditinggalkan bersendirian. Sebelum menghilangkan diri, dia sempat menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada tunangnya yang kononnya menyatakan dia diikuti oleh orang tidak dikenali.

Mohd. Jasmani berkata, hasil soal siasat awal, Rozaliya menyatakan dia secara sukarela telah pergi ke Kuala Lumpur pada hari dilaporkan hilang secara bersendirian. “Pihak polis dimaklumkan oleh keluarganya bahawa Rozaliya dipercayai melarikan diri disebabkan mempunyai masalah untuk berkahwin dengan tunangnya,” katanya. Hasil siasatan polis juga mendapati tiada unsur jenayah yang berlaku terhadap kes ini. “Cuma hanya salah faham dan masalah keluarga. Pihak polis juga akan merakam percakapan mangsa selepas ini,” jelasnya.

Sementara Mat Lazim ketika ditemui berkata, dia amat gembira kerana anak keduanya daripada empat adik-beradik itu dijumpai dalam keadaan selamat. “Kami amat gembira apabila dia ditemui semula dan berharap dia tidak mengulangi perbuatan itu lagi,” katanya. Tambah beliau lagi, keluarganya mungkin akan mengadakan kenduri doa selamat selepas pulang ke rumahnya nanti.

Ditanya sama ada akan meneruskan perkahwinan anaknya dengan Mohd. Hilmi, dia berkata, keputusan itu diserahkan kepada anaknya. “Kalau dia tidak mahu lagi mengadakan perkahwinan ini, kita akan putuskan pertunangan tersebut. Memang sebelum ini, dia ada berkata yang perangai tunangnya itu agak berubah sejak akhir-akhir ini. “Dia juga kata sudah tawar hati terhadap tunangnya, namun kami hanya mendiamkan diri kerana sayangkan pertunangan tersebut yang sudah berusia setahun.

Selepas ini, kami akan mengikut kemahuannya agar kejadian sebegini tidak berulang,” katanya. - Utusan

Sini Juga:
-- (Gambar) Rozaliya Mat Lazim dan Mohd Helmi Putus Tunang
-- Saya Lari Sebab Tertekan: Rozaliya

4 comments:

eB ezrin said...

adoiiii... camno nk jawab tuh?

mamaarifakeemaisy said...

Aduhaii...macam2...susah nak tolak pinangan cara baik, buat cara ni pulak yee..tp tulah..terpaksa menyusahkan semua org+glamer 1 Malaysia..huhu..

Syida said...

ek eleh,menggelabah la pompuan ni.

Unknown said...

sian kt mak bapak~ malu je dpt