ad ld

Sunday, April 10, 2011

Kenali Telur Ayam Tiruan Dan Cara Membuatnya Demi Kesihatan Bersama

Assalamualaikum. Mmg heboh kan pasal telur ayam tiruan yg dikesan dijual di pasaran Pulau Pinang tu. Risau beb, Kedah dgn Penang tu dekat je, mana tau ada yg 'tersesat' masuk market sini plak kan, Nauzubillah. Dh la telur mmg fevret kt umah tu, kena la serius amik tahu hal ni kan. Telur tiruan ni bahaya pd kesihatan sbb dibuat hasil campuran pelbagai bahan kimia. Uols nk tahu cara membuat n perbezaannya? Tgk kt bawah ni k.



 Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.
Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat

Lapiasan luar telur kuning terbentuk
Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal. 
Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !

Perbezaan telur ayam tiruan dengan yang sebenar ?
Telur ayam tiruan .. kalau digoreng seperti gambar dibawah. Gelembung-gelembung kecil akan kelihatan disekelilingnya. Selain itu .. rasanya pun lain. Lebih sedap dari biasa ! Kulit telur ayam pula .. lebih senang dipecahkan. Tapi .. nak check .. macam mana ye ?


Ciri-ciri lain .. telur ayam tiruan nie lebih besar dari biasa, tidak berbau, berkilat dan kasar. Sumber: anastasyea.com

- Seriously mmg kena amik tahu hal ni kan, demi kesihatan org2 tersayang di sekeliling kita, btul tak uols?

5 comments:

kella said...

memang menakutkan...
kita pun ada buat entri tentang ini.. sama samalah kita ingat mengingati sesama kita.. :)

BabyIntan said...

Tak suka betul lah dgn benda2 mcm nie...huu huu :(

Latest n3: Monkey Smile!

mamalieyna said...

bape org dh jadi mangsa kan..haih la...teruk la diorang ni, makanan pun nk klon...hu~ kena beware..hu

~ain said...

ish...

GreenJade said...

negara China nih mmg tkenal dgn fake foods nye..bkn aje food..jantina..aksesori wanita,pakaian ntah ape2 lg lah..

xtau ape pulak penemuan pani yer Wani...