ad ld

Tuesday, June 9, 2009

LAKSA PENANG KE TU?



Seperti yg dijanjikan, Ahad mlm tu I try asah lg skill memasak.. Hehe.. This time nk try masak laksa penang la konon. Tp laksa terpaksa diubah mnjadi bihun coz xkanlah I nk proses laksa tu sendri kan, so ganti je dgn bihun ok la tu..Janji kuahnya sama k..

Selain tu, I try gak bt makanan yg kt Kelantan panggil Butir Nako.. Ntah jd ke tdk, I belasah je.. Risau gak takut x jd, kang lapar lak laki aku huhu.. 2-3 kali gak En.Ery msk ke dapur bt spotcheck, katanya nk tgk betul ke bt sndri, takut beli siap je.. Ooo..Tajam je di situ. Yelah, dia x penah tgk pn bini dia bt kuah laksa tu kan.. Curious la skit.. Xpe2, tggu dh siap nti Abe makan je.. Compiden je bunyinya, hihi..


Taraa.. Dh siap pn semuanya n sedia utk diranggos.. Sila lah, tambah2 ye, makan jgn malu2, kalu x sedap pn bt2 best la kan..Hihi..




--> Cm x caya je suka masak skang ni.. Sape x syg laki oii..kihkih2..

23 comments:

As said...

Laksa... peberet saya tuh.. saya kalo laksa abis... k/org bihun pun jadi.. hehehe... BUTIR NAKO tuh menda... makanan org mana... 1st time dengar... sedap ker?

*SiRibenMerah said...

ehemmm.. ehemmmmm.. x tapau bawak bekal utk I kat opis neh pon.. alahaiiii.. mengidam nak makan laksa pulak dahhhh~

kuIna LadyInRed said...

jom makan laksa kola perlis... power gak...

neezareef said...

butir nako tu pelik sungguh la x penah jmpa kt sini

II riEnAsHaM II said...

mas..sedaknyo lakso peneng..kalu sini lakso peneng sebelah balai bomba..sedak gilo..hahaha..
butir nako tu wak kaler merah ko??skalo hok dok make kaler ijau..

nURmALa mAZLan said...

kak...kita suka laksa penang...sedap!!! lagi2 kalau ikan dia pekat..perhhh!!!! meleleh air liur

naurah makwa said...

sedapnya..terliur dibuatnya..butir nako tu macam buah ker?

GreenJade said...

waahhh rajin nye demo...kalu taw siang2 bejiran tepi umah demo hahaha

hmmm...slurppp..laksa penang power..!!

Ada Ayrissa said...

wahh..rajinnyaaa..

penjenayah merah jambu. said...

yang nako tu rase die mcmne eah kak?
tinginnnn nak rase!!

masviona said...

wah terliurnya saya suka sgt makan bubur butir nangka nih.....tp selalunya kaler hijau...hikss

kuah laksa makan ngan bihun sedap eh...leh try kalu sedap nih...hehehe

atty's said...

sedapnya butir nangka tu..post ar sini..skit

ije said...

bestnye butir nako. wat gano kat wani? letak la resepi. sharing is caring. ehe

Jess said...

nampak macam laksa johor

Maswani said...

As.. suka laksa gak ek.. sama lah kita..hehe..
Butir Nako tu Kelate mali le.. buat dri tepung beras pulut..bila dh masak, dia kenyal mcm kita makan chewing gum..sedap tau, n semestinya manis la..hehe..

Maswani said...

Cik rIBENmERAH.. sori la, xdan nk tapau utk u.. sekali hadap terus habis je kt umah..hehe..

Kulna.. tu la, ada gak kwn suh try laksa kola perlis, tp xde peluang lg. Br dpt try laksa alor star je last week..

Maswani said...

Neeza..Butir nako tu fevret org pantai timur..mmg x jmp la di K.L, tp bila bulan puasa ada la kot kt pasar ramadhan..

Iezu.. Tu la, mmg tingat lakso kt kota bharu, tu buat sndri tuh.. Butir nako tu mmg la kaler hijau kt kelate kan, saje je bt kaler merah lak..hehe..

Maswani said...

Mala.. mmg sedap kan yg kuah pekat tu.. tp kena tgk gak, takut yg pekat tu bkn coz ikan tp campur tisu.. huhu haru le.. penah ada kes cmtu kt penang tau..

Naurah.. boleh la try bt.. hehe..
Butir nako tu bt dgn tepung beras je..

Cik Puan Tinie.. huhu, rajin ker? kalu demo nk berjiran gak, kena rajin tlg ambo kt dapur le, xkan rajin tlg makan je..hehe..
Xpe, Tinie pnya psl, no hal lah..kih2..

Maswani said...

Ada Ayrissa.. hehe, skali skala hormon rajin tu muncul katakan..

Uyah.. Butir nako tu dlm kategori bubur gak..coz dari tepung beras, n kuah dia mesti manis giler lah..
Dtg la kedah, sejam je akak bt..hehe..

Masviona.. Kalu ikut standard Kok Lanas n PCB, mmg la butir nako tu kaler ijau..tp ni ikut taste kedah, jd merah la..hehe..
ok gak try ganti dgn bihun tu tuk laksa..

Maswani said...

Kak Tie.. Baru belajar buat, segan la nk bagi org try..hehe..

Ije.. huhu, cmne ni anak dara kelate tya nk bt butir nako? Kato dh nk kawin. nti fail lak dgn bakal mak mertua..hihi..gurau je ije, jgn marah..
Nti kak wani bg resepi, spesel for u k..

Jess.. laksa johor cmtu ekk? X kira lah, asal sedap kan..hehe..
tq dtg sini..

watie said...

waa bestnye pagi2 dok baca melapar peyut lak hihihi...

butir nako x pernah dengar tapi nampak cam sedap :)

Maswani said...

Watie.. lunch td pn I pi makan laksa tau..hehe..
Butir nako tu..made in kelantan..huhu..

wénkt said...

nak nak nak
saya uka laksa
tapi nak yg asli
tak nk yg mesin buat