ad ld

Monday, October 19, 2015

Vaksin Untuk Bayi Dan Kanak-Kanak Perlu Ke?

Semakin ramai ibu bapa yang tidak memberikan suntikan vaksin untuk anak-anak mereka. Bagaimanapun, trend ini bukanlah sesuatu yang menggembirakan doktor. Mereka menunjukkan bahawa peningkatan risiko terhadap kanak-kanak yang menghidap penyakit, sebenarnya boleh dicegah.


Sebahagian daripada mereka merasakan bahawa risiko ini telah meningkat dengan kehadiran ramai pekerja asing di negara ini di mana status vaksinasi mereka tidak diketahui. Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Program Immunise4Life Datuk Dr Zulkifli Ismail berkata terdapat peningkatan di kalangan ibu bapa yang menolak atau teragak-agak untuk menerima vaksinasi kanak-kanak, terutama di kalangan ibu bapa berpendidikan tinggi. Beliau berkata kanak-kanak ini bukan sahaja berdepan risiko penderitaan penyakit tetapi juga mungkin berdepan komplikasi dan kesan jangka panjang lain.

Dr Zulkifli memberi contoh kes seorang bayi berumur lapan bulan yang mempunyai 250ml cecair yang mengalir keluar dari sebelah kiri dadanya dan dirawat di unit rawatan rapi selama dua minggu kerana ibu bapanya tidak mahu Vaksin Konjugat Pneumokokal (PCV) diberikan. Bayi itu batuk selama sebulan dan demam serta sesak nafas selama beberapa hari apabila dimasukkan ke hospital. X-ray menunjukkan radang paru-paru dengan cecair di dadanya, katanya.

Bil hospitalnya adalah 18 kali ganda daripada kos keseluruhan vaksin, tidak termasuk risiko jangkitan yang diperolehi di hospital, kesakitan IV drip dan dada serta trauma psikologi," katanya. Dalam kes lain, seorang kanak-kanak berusia satu tahun tidak pernah diberi vaksin utama kerana neneknya tidak bersetuju dengan vaksin ini. Dia batuk selama tiga bulan dan tidak sembuh walaupun diberi ubat-ubat tradisional.

Dr Zulkifli berkata ujian mendapati bakteria telah menyebabkan pertusis atau batuk berterusan ini. Beliau berkata kanak-kanak itu tidak perlu menderita batuk dalam tempoh yang panjang jika dia telah mengambil vaksin DTaP yang diberikan pada usia dua, tiga dan lima bulan dan pada usia 18 bulan.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, bilangan ibu bapa yang menolak vaksin telah meningkat dengan keluarga yang mempunyai anak berusia bawah dua tahun, meningkat daripada 470 kes pada 2013 kepada 1,292 kes tahun lalu. Walau bagaimanapun, angka itu mungkin lebih kerana statistik yang dikumpul tidak termasuk klinik swasta, katanya.

Antara sebab-sebab keengganan vaksinasi adalah keraguan terhadap keselamatan kandungan vaksin, kepercayaan bahawa ubat homeopati dan ubat-ubat tradisional tidak boleh dicampur dengan perubatan moden, dan kebimbangan halal.

Perunding Neonatologi Hospital Kuala Lumpur  Dr Irene Cheah berkata ketika ramai ibu bapa mengelakkan vaksin, sesetengah ibu bapa juga menolak suntikan vitamin K. Akibatnya, seorang bayi meninggal dunia akibat pendarahan dalam otak dan seorang lagi mengalami masalah pada otak beberapa bulan lalu, katanya. Suntikan itu diberikan ketika lahir untuk mengelakkan pendarahan dalam otak atau usus yang boleh mengancam nyawa atau membawa kepada pertumbuhan lembab seperti cerebral palsy, katanya. mstar

-- Perkhemahan Puteri Islam Hanim Di Sekolah
-- Sufi Juara AF2015 Kalahkan Syamel Dan Bila
-- Bayi 4 Bulan Mati Di Taska Di Desa Pinggiran Putra (Gambar)
-- Bayi 6 Bulan Mati Tersedak Susu Di Pusat Asuhan
-- Marion Caunter Sarat Mengandung Anak Kedua Tetap Jelita (Gambar)

No comments: