ad ld

Thursday, August 6, 2015

Tapai Beras Pulut Raya Kelantan Menu Wajib Ada

Sape suka makan tapai beras pulut? Biasanya peminat manis tegar la kan hehe. Tapai ni boleh kata menu wajib raya di kelantan sebab kebanyakan rumah akan sediakan tapai ni di samping menu lain. X kira lah ada sate, soto, nasi dagang, nasi kerabu, nasi arab, nasi ayam pun tapai mesti ada bersama beb.


Jom tengok proses buat tapai beras pulut disediakan oleh chef Hanis Humaira dan Husna Humaira. Biasanya tapai ni dibuat sehari sebelum raya, 'hari wat ttupat' term in klate. Balik kg awal 2-3 hari sebelum raya sempatlah puasa bersama dan join acara buat tapai kan. Daun pisang atau lebih power daun getah diguna untuk bungkus tapai. Aroma dan feel nya lain ok. Cucuk plak dengan lidi pendek2 tu tapi kalau moden skit pakai stapler je.

Nah stok untuk tambah manis senyuman uolls, kalau yang rasa kurang gula dalam diri tu sila la makan tapai ni banyak2, tapi untuk uolls yang dah 'over' manis tu makan skit2 dh la, takut meter check kencing manis berpusing 360' ok.

- Aidilfitri Di Kelantan Best Ke
- Anak Anak Artis Yang Comel (Gambar)
- Koleksi Gambar Perkahwinan Nur Nadia SM Nasimuddin, Jom Tgk
- Amar Baharin Cedera Ditumbuk Ketika Penggambaran (Gambar)

2 comments:

Unknown said...

Salam kenal, saya suka tapai pulut hehe...anyway saya blogwalking kt sini...jemput singgah kt blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. :)

Mama Hanim said...

Rose Azadir: terima kasih dtg blog ni.. ada masa n sudi, singgah la lagi ye. tq2.