ad ld

Wednesday, November 3, 2010

(Gambar) Budak 6 Thn Mati Terjerut Tali Buaian

ALOR SETAR: “Dia beria-ia minta dibelikan telekung dan al-Quran kerana ingin belajar solat dan mengaji minggu lalu tetapi hasratnya tidak kesampaian,” kata Mohd Ridzuan Cha, 41, bapa tiri Nor Syahayati Yahya, 6, yang mati akibat terjerut tali buaian di rumahnya di Kampung Tok Keling, Pokok Sena, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu, mangsa yang juga murid tadika Pokok Sena, dikatakan melilit tali buaian pada lehernya sebelum menolak kakinya ala tarzan ke sofa menyebabkan lehernya terjerut. Ketika kejadian, ibunya, Siti Aisyah Ishak, 23, menidurkan adiknya yang berusia empat bulan, Muhammad Ikhwan, di buaian lain berhampiran ruang tamu rumah berkenaan. Mangsa disahkan meninggal dunia ketika dibawa ke Klinik Kesihatan Pokok Sena kira-kira jam 4 petang.
Mohd Ridzuan berkata, dia menyedari kejadian itu apabila memasuki rumah selepas membersihkan lantai simen di depan rumahnya dan ternampak anak tirinya itu tidak sedarkan diri manakala tali buaian melilit lehernya. “Saya segera mengangkat Nor Syahayati dan mendapati badannya sejuk manakala mukanya pucat. Saya dan isteri membawanya ke klinik kira-kira dua kilometer dari rumah dan setiba di sana, doktor mengesahkan dia sudah meninggal dunia,” katanya ditemui di Jabatan Forensik Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, malam kelmarin.

Menurutnya, Nor Syahayati tidak menunjukkan sebarang petanda pelik sebelum ini cuma sejam sebelum kejadian mereka tiga beranak sempat makan tengah hari bersama. Katanya, Nor Syahayati makan paling akhir sekali dengan menambah nasi dan lauk beberapa kali menyebabkan dia dan isteri hairan melihat gelagat arwah.

“Dia seolah-olah tahu akan pergi meninggalkan kami selama-lamanya dan disebabkan itu dia makan dengan berselera sekali. “Pagi tadi (kelmarin), dia berkeras tidak mahu ke tadika walaupun sebelum ini dia rajin dan tidak pernah ponteng. “Dia anak yang baik dan mendengar cakap, kami sekeluarga reda dengan pemergiannya kerana Allah SWT lebih menyayanginya,” katanya.

Jenazah Nor Syahayati dituntut keluarganya sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bukit, Naka, Kuala Nerang kira-kira jam 10 pagi semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Star, Asisten Komisioner Abdul Ghafar Rajab ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut. - hmetro

4 comments:

sarah-najwan said...

eeee...mcmkan skrg..semoga kita dijauhi dr perkara2 begini..

Unknown said...

Al-fatihah kepada keluarga mangsa...
kejadian sebegini memang tak disangka-sangka..
kuman "Warkah Sedih Seorang Bapa.." Entry

Sricahaya said...

siannya..moga roh adik syahayati dicucuri rahmat.. alfatihah

PutraRocker said...

sesaat melangkah kematian o_O