ad ld

Saturday, July 20, 2013

Kuari Meletup Rosakkan 18 Kereta 14 Kilang Dan Sub Stesen TNB Di Johor (Gambar)

Seorang pekerja kilang maut manakala 10 lagi cedera terkena serpihan batu akibat kerja-kerja meletup batu dari kawasan kuari berhampiran Kawasan Perindustrian Seri Alam, Jumaat. Mangsa merupakan warga Nepal berumur sekitar 30-an yang mati di tempat kejadian. Jarak kawasan kilang dengan kawasan kuari itu ialah kira-kira 500 meter.


Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Johor, Mohd Rizal Buang berkata kejadian yang berlaku kira-kira 12.30 tengah hari itu turut merosakkan 18 buah kereta, 14 buah kilang lain dan sebuah sub stesen milik Tenaga Nasional Berhad. Pihak bomba menghantar 37 anggota dan turut dibantu 16 anggota polis bagi melakukan kerja-kerja menyelamat.

Aktiviti kuari dilapor dihentikan serta-merta akibat kejadian itu.Mangsa yang meninggal dihantar ke Hospital Sultan Ismail di sini beserta mereka yang cedera. Seorang pegawai pemasaran sebuah kilang memproses minyak kelapa sawit yang berhampiran, Rosmawati Rahmat, 40, berkata beliau mendengar letupan kuat sebelum keadaan kilangnya bergegar.

"Kebiasaannya siren amaran akan dibunyikan pada pukul 12.30 tengah hari sebagai isyarat letupan akan dilakukan dan bunyi letupan selalunya tidak kuat. "Bagaimanapun bunyi letupan hari ini begitu kuat sehingga batu-batu terpelanting jauh ke kawasan kilang," katanya. Seorang pemilik kilang plastik yang enggan dikenali berkata aktiviti letupan sering dilakukan, namun kejadian hari ini paling serius. mstar

-- Abby Abadi Berkahwin Farhan Suami Barunya (Gambar)
-- Budak Mati Tersepit Lif Di Perumahan Awam Desa Tun Razak (Gambar)

No comments: